Toolkit logo
NO | EN

Slik bruker du Toolkit

Aktivitetene i Toolkit kan brukes enkeltvis, eller kan settes sammen til lengre workshops eller brukes i prosjekter. Her er noen tips til hvordan du kan bruke aktivitetene i din formidling.

Tips 1

Bruk filtreringsfeltet

  • Finn aktiviteter som passer ønsket tema, målgruppe og tidsbruk. Du kan også søke på stikkord. NB: tidsbruk er veiledende - her kan du bruke kortere eller lenger tid.

Tips 2

Varier metodene og aktivitetene

  • Opplæringen blir mer spennende og interessant dersom du kombinerer foredrag og korte innledninger med elementer der deltakerne selv er aktive, som gruppearbeid, øvelser og morsomme energiladere.
    • Energiladere (rosa sirkler): Korte, ofte fysiske, øvelser, der alle deltar. De brukes som "gode hjelpere" i undervisningen for å bidra til fornyet energi.
    • Undervisningsopplegg (gule/grønne bokser): Gruppearbeid eller øvelser som inneholder "kjappe fakta",detaljert beskrivelse av gjennomføring, spørsmål til refleksjon og punkter til oppsummering.
    • Workshop (mørkeblå bokser): Dersom du vil ha et lengre opplegg sammensatt av ulike aktiviteter anbefaler vi våre skreddersydde workshops.

Tips 3

Forbered deg på temaet, og bruk ressursene

  • Flere av aktivitetene inneholder tema-artikler som kan brukes som grunnlag for foredrag. Vi har også inkludert forslag til filmer som kan brukes etter at aktiviteten er gjennomført.
  • Et foredrag som varer mer enn en halv time, kan deles i to og brekkes opp med energiladere.

Tips 4

Det fysiske undervisningsrommet

  • Som utgangspunkt bør deltakerne sitte i en hestesko uten bord. Da blir kontakten mellom deltakerne nærere. Bord brukes til gruppearbeid.
  • Tekniske hjelpemidler er bra, men ikke «overbruk» dem.

Tips 5

Skap et godt rom for refleksjon og diskusjon

  • Prøv å unngå ja- og nei-svar. Spør gjerne: Hvorfor mener du det? Kan du forklare nærmere?
  • Gi alltid en oppsummering.
  • Ikke vær redd for diskusjon og «temperatur» i undervisningsrommet. Dette viser bare at den deltakende pedagogikken fungerer. Ulike holdninger og ståsteder bør anerkjennes og utforskes. Ofte er det nettopp de vanskelige spørsmålene man lærer mest av.
  • Om det formidles meninger som kan være diskriminerende, brudd på menneskerettighetene, eller nedvurdering av menneskeverdet, er det viktig at du som leder forklarer hvorfor dette er problematisk eller uakseptabelt:
    • Fortell om hva norsk lov og menneskerettighetene sier.
    • Presenter faktabasert informasjon, inkludert historier som kan fremme empati.
    • Formidle synspunkter fra positive rollemodeller.
    • Vis til at utvikling ofte innebærer brudd med det bestående. Det er derfor naturlig at mennesker kan føle motstand mot nye holdninger og verdier hvis de bryter med det de har lært tidligere i livet. Utvikling tar tid.
NO | EN