"Skolen skal gi elevene mulighet til å medvirke og til å lære hva demokrati betyr i praksis". (Overordnet del av læreplanverket)
Gjennom prosjekter i Norge og internasjonalt har Menneskerettighetsakademiet i en årrekke utviklet og gjennomført opplæring som bygger demokratisk kompetanse og økt respekt for menneskerettighetene. Det tette samarbeidet med organisasjoner, pedagoger og aktivister i vel femten land i Europa, har også gitt oss tilgang til ny og spennende metodikk. ToolKit består av våre beste og mest utprøvde aktiviteter!
Opplæringsaktivitetene kretser om følgende temaer:
Aktivitetene i ToolKit er i tråd med Kunnskapsløftet 2020, og er relevant for en rekke fag.
Et viktig formål med å bruke deltakende metodikk er at aktivitetene gjennomføres i fellesskap der den enkeltes erfaring og kompetanse er relevant og brukes.
Fellesskapslæring bygger på en antakelse om at læring er en sosial prosess. Kunnskap, verdier, holdninger og ansvar konstrueres gjennom samhandling og læring i kontekst, ikke bare gjennom individuelle prosesser. Deltakeren er en person-i-aktivitet og person-i-situasjon. Dette er en utforskende, spennende og inspirerende form for læring.
De aktive metodene egner seg i undervisning av barn og unge, men også voksne. Spesielt vil grupper som har utfordringer med mer tradisjonell teoretisk undervisning ha utbytte av den deltakende pedagogikken.
Aktivitetene i ToolKit er utviklet av Menneskerettighetsakademiet. Designbyrået Vild har stått for utforming av nettsiden. Toolkit er produsert med støtte av Lennox Foundation (USA). Engelsk oversettelse av John Anthony.