Tverrfaglige tema:
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
Samfunnsfag
8.-10. trinn
- Vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege vår forståelse.
- Utforske hvordan teknologi har vært og fortsatt er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur.
- Drøfte hvordan framstillinger av fortiden, hendelser og grupper har påvirket og påvirker holdningene og handlingene til folk.
- Reflektere over hvordan mennesker har kjempet og kjemper for endringer i samfunnet, samtidig som de har vært og er påvirket av geografiske forhold og historisk kontekst.
- Utforske og beskrive hvordan menneske- og urfolksrettigheter og andre internasjonale avtaler og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, menneskers liv og likestilling og likeverd.
- Beskrive ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling og hvordan de påvirker hverandre, og presentere tiltak for mer bærekraftige samfunn.
Politikk og menneskerettigheter
Vg 2/Vg 3
- Utforske, analysere og drøfte dagsaktuelle problemstillinger knyttet til bærekraft og fordeling
- Utforske institusjoner og aktører som overvåker og håndhever menneskerettighetene, og drøfte forholdet mellom statlig, mellomstatlig og overstatlig myndighetsutøvelse
Valgfaget “Internasjonalt samarbeid”
8.-10. trinn
- Drøfte etiske problemstillinger som gjelder menneskerettigheter, miljø eller forskjeller i levekår og utforske tiltak som kan bidra til å løse disse problemene
- Utforske og gjøre rede for hvordan en organisasjon eller en sosial bevegelse arbeider med internasjonale problemstillinger og solidaritetsspørsmål.