Toolkit logo
NO | EN

Kompetansemål "Tre tanker i hodet"

Nedenfor nevnes utvalgte kompetansemål for grunnskole og videregående skole som gruppearbeidet kan bidra til å oppnå. Listen er ikke uttømmende.

Tverrfaglige tema:

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling

Samfunnsfag

8.-10. trinn

  • Vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege vår forståelse.
  • Utforske hvordan teknologi har vært og fortsatt er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur.
  • Drøfte hvordan framstillinger av fortiden, hendelser og grupper har påvirket og påvirker holdningene og handlingene til folk.
  • Reflektere over hvordan mennesker har kjempet og kjemper for endringer i samfunnet, samtidig som de har vært og er påvirket av geografiske forhold og historisk kontekst.
  • Utforske og beskrive hvordan menneske- og urfolksrettigheter og andre internasjonale avtaler og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, menneskers liv og likestilling og likeverd.
  • Beskrive ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling og hvordan de påvirker hverandre, og presentere tiltak for mer bærekraftige samfunn.

Politikk og menneskerettigheter

Vg 2/Vg 3

  • Utforske, analysere og drøfte dagsaktuelle problemstillinger knyttet til bærekraft og fordeling
  • Utforske institusjoner og aktører som overvåker og håndhever menneskerettighetene, og drøfte forholdet mellom statlig, mellomstatlig og overstatlig myndighetsutøvelse

Valgfaget “Internasjonalt samarbeid”

8.-10. trinn

  • Drøfte etiske problemstillinger som gjelder menneskerettigheter, miljø eller forskjeller i levekår og utforske tiltak som kan bidra til å løse disse problemene
  • Utforske og gjøre rede for hvordan en organisasjon eller en sosial bevegelse arbeider med internasjonale problemstillinger og solidaritetsspørsmål.
NO | EN