Bilder kan brukes til å sette fokus på viktige menneskerettslige og demokratiske utfordringer i samfunnet. I denne aktiviteten skal deltakerne, gjennom å ta bilder, dokumentere situasjonen for menneskerettighetene i eget nærmiljø.
Foto: Human Rights Lens (FRAME)
Kjappe fakta om aktiviteten
Menneskerettigheter
Ungdomsskole • Videregående skole • Voksenopplæring • Organisasjoner og andre
Medier og kommunikasjon. Samfunnsfag/samfunnskunnskap. Tverrfaglig tema: Demokrati og medborgerskap.
Nødvendig materiell: Kamera til fotografering (mobil eller fotoapparat). Bilder til øvelsen "Dagens foto".
Mål for aktiviteten
Bevisstgjøre på at bilder kan skape engasjement og følelser
Styrke de unges deltagelse i demokratiet og det offentlige ordskiftet
Aktiviteten er basert på en øvelse i prosjektet Human Rights Lens (utviklet av det pedagogiske nettverket FRAME). I 2021/22 gjennomførte åtte videregående skoler i Norge Human Rights Lens, se resultatet på hrlens.no
Forberedelser
Aktiviteten består av tre deler. Tilpass innholdet til deltakernes alder og forkunnskaper.
Deltakerne bør ha grunnleggende kunnskap om menneskerettigheter.
Gjennomføring
1. Dagens foto (40 min)
Kan bilder skape engasjement og følelser?
Lederen viser ulike bilder på en skjerm (se forslag). Deltakerne velger det bildet de synes er mest interessant (individuelt).
Lederen deler deretter inn i grupper på 4-5. Deltakerne skal så forklare til de andre i gruppa om sitt valg, og hvilke tanker og følelser vedkommende knytter til bildet.
Om det er tid nok, kan gruppearbeidet følges opp med en kort presentasjon om fotografen og bakgrunnen for bildet.
2. Hvordan ta gode bilder? (20-30 min)
Dersom deltakerne ikke har kunnskaper om grunnleggende fototeknikk, bør de få en kort opplæring.
Deltakerne skal fotografere motiver som illustrerer menneskerettslige utfordringer og/eller dilemmaer i nærmiljøet. De kan også lage fotoprosjekter om temaer de er opptatt av. Bruk gjerne følgende spørsmål for å sette i gang refleksjonen:
Er det noen sårbare grupper i ditt nærmiljø? Hvordan er deres situasjon?
Hva er den mest aktuelle debatten lokalt? Hva går uenighetene ut på? Kan argumenter i diskusjonen knyttes til demokrati og menneskerettigheter?
Hva skal til for at mennesker har et godt og verdig liv i ditt nærmiljø?
Når bildet er tatt, skriver deltakerne ned faktainformasjon om motivet samt relevante refleksjoner de har hatt. De kan svare på disse spørsmålene:
Hva eller hvem viser bildet?
Hvilke menneskerettslige utfordringer eller dilemmaer i nærmiljøet/samfunnet vil du fremheve? Hvorfor?
Finnes det statistikk, nyhetssaker eller annen fakta om temaet? Se forslag til kilder under.
Hvilke artikler i Verdenserklæringen om menneskerettighetene (1948) kan knyttes til bildet?
Tips til underviser
Lag lokale utstillinger med bilder og fotoprosjekter på skole, bibliotek eller andre steder i nærmiljøet.
Bruk bildene i undervisning i samfunnsfag og andre relevante fag.
Få inspirasjon på nettsiden hrlens.no der vi har samlet fotografier som er tatt av elever fra ulike videregående skoler i Norge.
"Kvinner i populære IT-stillinger tjener i snitt 3978 kr mindre i månedslønn enn menn i de samme stillingene"(Tiller vgs))
“Mange i Norge har blitt utsatt for voldtekt eller seksuelle overgrep". (Elev, Byåsen vgs)
“I Norge kastes 450 000 tonn spiselig mat hvert år" (Elev, Vardø vgs)