Gjennomføring
- Del inn i grupper på 3-5 personer. Oppgaven er å klippe ut bilder av aviser/magasiner som viser at: A) Menneskerettighetene respekteres. B) Menneskerettighetene brytes.
- Deltakerne skal lime bildene inn på arket. Bilder der rettigheter respekteres plasseres øverst på arket, og bilder der de brytes plasseres nederst.
- Ved siden av hvert bilde skal gruppene skrive nummeret på den relevante artikkelen i Verdenserklæringen om menneskerettighetene. Oppfordre deltakerne til å bruke fantasien når de tolker og gir mening til bildene (20-30 min).
- Gruppene presenterer bildene i plenum.
To ungdommer som løser avisøvelsen. Verdenserklæringen kobles til bildene.Foto: MRA
Refleksjon
- Finnes det eksempler fra ditt hverdagsliv som kan knyttes til menneskerettighetene?
- Hvordan kan medier og presse bidra til at menneskerettighetene realiseres?
- Hva med sosiale medier? Finn eksempler på at innlegg på facebook, twitter eller lignende har avdekket brudd på menneskerettighetene.
- Hvordan kan sosiale medier og presse bidra negativt i et menneskerettslig perspektiv?
Bilder der rettigheter respekteres plasseres øverst. Bilder der de brytes plasseres nederst.Foto: MRA
Dette tar vi med oss videre
Mye av det som rapporteres i aviser, kan sees i et menneskerettslig perspektiv. Når mennesker lider kan dette ofte knyttes til et brudd på menneskerettighetene. Og omvendt: realisering av menneskerettigheter skaper grunnlag for et godt liv.
Menneskerettighetene former vår hverdag. Å besøke et annet land kan for eksempel sees i lys av din bevegelsesfrihet.
Tips til underviser
- Understrek at den menneskerettslige situasjonen i verden generelt går i en positiv retning. Flere barn går på skole, situasjonen for kvinner og minoriteter er bedre, mennesker lever lenger og så videre. Fokus på positiv utvikling er viktig i formidling rettet mot unge.
- Gruppearbeidet egner seg godt som en inngang til fordyping i tema som ytringsfrihet og pressefrihet.
- Vis videoen "Hva er den fjerde statsmakt?" (NRK Skole) for å utdype medienes viktige rolle i samfunnet.