Toolkit logo
NO | EN
Aktivitet: Idémyldring om menneskerettigheter. Bilde: Et stort blått hefte hvor det står Verdenserklæringen om menneskerettigheter i hvite bokstaver på forsiden.
Foto: Solveig Selj
Aktivitet:

Idémyldring om menneskerettigheter

Bruk idémyldring eller "stille diskusjon" som en inngang til å lære om menneskerettigheter.

Foto: Solveig Selj

Kjappe fakta om aktiviteten

tema for aktiviteten
Menneskerettigheter
Målgruppe for aktiviteten
Ungdomsskole • Videregående skole • Voksenopplæring • Organisasjoner og andre
relevante fag
Samfunnsfag/samfunnskunnskap. KRLE. Tverrfaglig tema: demokrati og medborgerskap.
Tidsbruk for aktiviteten
Ca 30 minutter
Nødvendig materiell
Nødvendig materiell: Tavle, penn og papir.

Mål for aktiviteten

  • Kartlegge deltakernes forkunnskaper.
  • Innledning til videre undervisning om menneskerettigheter.
Bakgrunn for aktiviteten
Utviklet av Menneskerettighetsakademiet. Aktiviteten benyttes som en introduksjon til undervisning i menneskerettigheter.

Gjennomføring

  • Leder spør deltakerne hva som er det første de tenker på når de hører ordet “menneskerettigheter”. Skriv opp svarene på tavlen som et tankekart. Typiske svar er ikke-diskriminering, frihet, respekt og ytringsfrihet.
  • En alternativ variant er å gjennomføre en “stille diskusjon”. Da skriver og/eller tegner deltakerne svarene på et stort felles ark uten å snakke sammen. Stillheten blir et virkemiddel for en dypere refleksjon. Er de mange, kan de deles inn i grupper. Når gruppene er ferdige, kan de gå rundt og lese på de andres store ark. Har de noe å legge til på de andres ark, kan de skrive/tegne med en penn. Når alle har sett og kommentert på hverandres ark brytes stillheten og alle oppsummerer i plenum. Les mer om stille diskusjon som undervisningsmetode.

Tips til underviser

Oppfølgingsaktiviteter:

NO | EN