Toolkit logo
NO | EN
Aktivitet: Er rettigheten oppfylt? Bilde av gruppearbeid. En kvinne i gul genser skriver på et stort ark.
Foto: MRA
Aktivitet:

Er rettigheten oppfylt?

Menneskerettighetene er et konkret verktøy som kan brukes til å måle kvaliteten på vårt eget og andres samfunn.

Foto: MRA

Kjappe fakta om aktiviteten

tema for aktiviteten
Menneskerettigheter
Målgruppe for aktiviteten
Ungdomsskole • Videregående skole • Voksenopplæring • Organisasjoner og andre
relevante fag
Samfunnsfag/samfunnskunnskap. KRLE. Tverrfaglig tema: demokrati og medborgerskap.
Tidsbruk for aktiviteten
Ca 1.5 timer
Nødvendig materiell
Nødvendig materiell: Verdenserklæringen om menneskerettighetene. Tusj og store ark (med diagram).

Mål for aktiviteten

  • Å bevisstgjøre om at utfordringer og positive utviklingstrekk i samfunnet, ofte kan forklares med i hvilken grad menneskerettighetene er realisert.
Bakgrunn for aktiviteten
Aktiviteten er en videreutvikling av øvelsen “La oss analysere menneskerettighetssituasjonen” fra boken "Bygg broer, ikke murer" av Lillian Hjorth og Enver Djuliman (Humanist forlag, 2007). Dette er en aktivitet som MRA ofte bruker på felles kurs for enslige mindreårige asylsøkere og skoleelever, samt kurs for lærere og aktivister i Norge og internasjonalt.

Forberedelse

Deltakerne bør på forhånd være kjent med Verdenserklæringen om menneskerettigheter (1948) og vite at det er statlige myndigheter som har hovedansvaret for å realisere menneskerettighetene.

Gjennomføring

  • Del inn i grupper på 3-5 personer. Hvis deltakerne kommer fra flere land kan de deles inn etter nasjonalitet.
  • Del ut en kopi av Verdenserklæringen om menneskerettighetene til deltakerne. Hver gruppe får fire eller fem artikler fra erklæringen som de skal jobbe med. Eksempler på artikler: 5, 12, 14, 16, 17, I8, 19, 20, 24 og 26.  Om det er mange deltakere, kan to grupper få de samme artiklene.
  • Oppgave: Dere skal evaluere hvordan artiklene/rettighetene er respektert og realisert i ditt land ut fra en karakterskala fra 1 til 5 (der 5 er best). Dere skal ikke ta hensyn til hvordan rettighetene er beskyttet i lovverket (som regel er lovene i samsvar med internasjonale dokumenter), men se på hvordan situasjonen er i det virkelige liv.
  • Karakterene skal gis på dette grunnlaget:
  1. Situasjonen for rettigheten er forferdelig. Bare de med makt omfattes av rettigheten, og ingen andre.
  2. Situasjonen for rettigheten er dårlig. Det skjer mange og systematiske brudd.
  3. Situasjonen for rettigheten er ok, men det er utfordringer i samfunnet som må løses.
  4. Situasjonen for rettigheten er veldig god. Det skjer ikke mange brudd.
  5. Situasjonen for rettigheten er perfekt. Den gjelder for alle mennesker og brytes aldri.

Refleksjon

  • Hvordan tror dere situasjonen for menneskerettighetene har utviklet seg de siste 100 årene?
  • Hvordan kan vi som enkeltmennesker bidra til at de karakterene dere har satt i dag kan bli bedre i fremtiden?
  • Hva kan staten gjøre for at situasjonen blir bedre?

Dette tar vi med oss videre

Menneskerettighetene er et konkret verktøy vi kan bruke for å måle kvaliteten på vårt eget og andres samfunn. Gruppearbeidet har vist at dere kan mye om menneskerettigheter og deres eget samfunn. Arbeidet har synliggjort at det finnes problemer som bør håndteres på en bedre måte. Selv om det er menneskerettslige utfordringer i Norge og andre land, er det viktig å minne om at, i et historisk perspektiv, har utviklingen vært positiv de fleste steder. (Unntaket er land der det er krig og konflikt). Dette viser at utvikling er mulig, og at engasjement og hardt arbeid virker. Det nytter det vi gjør.

Forslag til fordyping:

Gi gruppene i oppgave å fordype seg i en artikkel hver: 

  1. Finn fakta og/eller nyhetsartikler om menneskerettslige utfordringer knyttet til den aktuelle rettigheten i ditt land.
  2. Hva sier organisasjoner om situasjonen? For eksempel Amnesty og Redd Barna.

Tips til underviser:

  • Gruppearbeidet passer spesielt godt når deltagere kommer fra ulike land. Understrek at formålet med aktiviteten ikke er en konkurranse (det er ikke om å gjøre å være "best"), men å belyse situasjonen for de enkelte rettighetene på en så riktig måte som mulig.
  • Man kan også bruke FNs Barnekonvensjon eller Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (1951).

Gruppearbeidet er basert på en aktivitet fra "Bygg broer, ikke murer - 97 øvelser i menneskerettigheter, flerkulturell forståelse og konflikthåndtering" (Humanist forlag 2007)

NO | EN