Gjennomføring
- Leder starter aktiviteten med en idémyldring, og spør deltakerne hvem som skal sørge for at menneskerettighetene gjennomføres i et land. Skriv opp alle forslagene på tavla.
- Bruk forslagene til å konkludere at når et land forplikter seg til en menneskerettighetskonvensjon (avtale) er det myndighetenes ansvar å respektere, beskytte og realisere de ulike rettighetene. En ting myndighetene må gjøre er å lage lover som gir mennesker rettigheter. For eksempel en lov som sier at alle voksne har en rett til å stemme ved valg, at alle kan bevege seg fritt, at alle har ytringsfrihet og så videre.
- Vis deretter bilder som illustrerer ulike menneskerettigheter. For hvert bilde, spør deltakerne disse spørsmålene:
- Hva burde myndighetene gjøre for at denne rettigheten blir virkelighet? Etter at deltaker har svart, kan det være fint å understreke at myndighetene må sørge for at det finnes lover som beskytter menneskerettighetene.
- Hva kan jeg eller vi gjøre?
Refleksjon
Var det vanskelig å svare på spørsmålene til bildene?
Dette tar vi med oss videre
Når en stat forplikter seg til (ratifiserer) en menneskerettighetskonvensjon er det myndighetenes ansvar å sørge for at landets lover er i harmoni med innholdet i konvensjonen. Staten kan også gjøre flere andre ting for å realisere menneskerettighetene: bygge skoler og sykehus, utdanne lærere og politi, gjennomføre valg osv.
Selv om staten har en juridisk forpliktelse, kan vi alle bidra til å virkeliggjøre menneskerettighetene. Her er noen eksempler:
- Respektere andre menneskers rettigheter
- Delta aktivt i samfunnet
- Si ifra dersom noen blir diskriminert
- Gå på skole
- Stemme ved valg
- Bruke ytringsfriheten vår
- Være medlem eller etablere en organisasjon
- Diskutere med familie og venner
Vanlige mennesker kan gjøre mye! Sitatet til Margaret Mead kan være en inspirasjon:
"Tvil aldri på at små grupper av tenksomme engasjerte mennesker kan forandre verden. Faktisk er de de eneste som noensinne har forandret noe!"
Tips til underviser
- Øk engasjementet ved å finne bilder som illustrer menneskerettigheter som kan relateres til deltakernes liv og omgivelser, f.eks retten til undervisning, helsehjelp, religionsfrihet, stemmerett, likestilling, barn, flyktninger, ytringsfrihet osv.
- Leder kan også vise bilder av vanlige mennesker og/eller menneskerettighetsaktivister som har påvirket samfunnet, og fortelle deres historie. Vis gjerne videoen "Are you a human rights defender" (Amnesty international).