I dette gruppearbeidet skal deltakerne diskutere spørsmål knyttet til bilder fotografert av elever fra åtte videregående skoler i Norge. Elevene har dokumentert temaer og utfordringer for menneskerettigheter lokalt og nasjonalt i et prosjekt kalt Human Rights Lens.
Bakgrunn: Fotografiene på forsiden av kortene er fra prosjektet Human Rights Lens (HRL) i Norge der flere hundre elever fra åtte videregående skoler deltok. Oppgaven var å dokumentere temaer knyttet til menneskerettigheter i egne omgivelser. Resultatet ble lokale utstillinger og nettstedet hrlens.no.
HRL er utviklet av organisasjonen Frame, og ble første gang gjennomført internasjonalt i 2019/2020 med støtte fra Nordisk Ministerråd. Menneskerettighetsakademiet var partner i prosjektet sammen med utdanningsinstitusjoner i Sverige, Finland, Russland og Norge.
Tips:
Når en stat forplikter seg til (ratifiserer) en menneskerettighetskonvensjon er det myndighetenes ansvar å sørge for at landets lover er i harmoni med innholdet i konvensjonen. Staten kan også gjøre flere andre ting for å realisere menneskerettighetene: bygge skoler og sykehus, utdanne lærere og politi, gjennomføre valg osv.
Selv om staten har det juridiske ansvaret for å realisere menneskerettighetene, kan vi alle bidra for eksempel gjennom å delta aktivt i samfunnet og si ifra dersom man blir vitne til for eksempel diskriminering.
ETTERARBEID
Gruppearbeidet kan inspirere deltakerne til å dokumentere menneskerettighetsspørsmål i eget nærmiljø, og lage lokale utstillinger. Se hvordan man gjennomfører workshopen «Human Rights Lens»:
Bruk påstandene på samtalekortene i en dialogøvelse.