Toolkit logo
NO | EN
Illustrasjonsbilde
Aktivitet:

Tidslinje: Klima, miljø og menneskerettigheter

I dette gruppearbeidet skal deltakerne plassere bilder i kronologisk rekkefølge for å illustrere viktige hendelser og utvikling knyttet til klima, miljø og menneskerettigheter. Vesentlige drivkrefter har vært vitenskapelige fremskritt, internasjonale avtaler, organisasjoner og enkeltpersoner.

Kjappe fakta om aktiviteten

tema for aktiviteten
Klima og miljø
Målgruppe for aktiviteten
Ungdomsskole • Videregående skole • Voksenopplæring • Organisasjoner og andre
Tidsbruk for aktiviteten
Ca 1 timer
Nødvendig materiell
Nødvendig materiell: Hver gruppe trenger et sett med kort (A4-format). Eventuelt teip og bord til å lage tidslinjer på. (Kan også gjøres på gulvet).

Mål for aktiviteten

  • Å få kunnskap om hvordan sammenhengen mellom klima, miljø og menneskerettigheter har blitt tydeligere de siste tiårene.
  • Å forstå at menneskerettighetene er statenes forpliktelse, men at også organisasjoner og enkeltpersoner spiller en viktig rolle i å realisere dem.
Bakgrunn for aktiviteten
Tidslinjen er utviklet av Menneskerettighetsakademiet (MRA). I 2025 lanserte MRA nytt undervisningsmateriell om klima og menneskerettigheter. Prosjektet er støttet av Lennox Foundation.

Gjennomføring

Forberedelser

  • Skriv ut bildene til tidslinjen (ett sett til hver gruppe).
  • Gjør klart rommet for gruppearbeid. Man kan markere tidslinjer med teip i midten av hvert gruppebord eller på gulvet. Linjen går fra 1700-tallet og frem til i dag. Alternativt kan deltakerne bare legge bildene etter hverandre kronologisk (bord eller gulv).
  • Etter gruppearbeidet skal lederen vise bildene og gi en forklaring til hvert enkelt.

Gruppearbeid (20-30 min)

  • Lederen deler inn i grupper på 4-5 personer. Hver gruppe får utdelt en bunke med bilder til tidslinjen.
  • Gruppene får følgende oppgave: “Dere skal de på bildene, diskutere og søke å plassere dem i en kronologisk rekkefølge fra 1700 og frem til i dag.” Gruppene trenger ikke oppgi nøyaktig årstall. Formålet er å reflektere rundt tematikken og den historiske rekkefølgen.
  • Når gruppene er ferdige, må lederen gå rundt til de ulike gruppene, se på deres arbeid og gi anerkjennelse. (Det tar for lang tid at alle gruppene skal presentere sine tidslinjer i plenum). Dette er lederens oppgave etter at gruppene er ferdige.NB: det er ingen konkurranse om å plassere flest "riktige" kort.

Oppsummering (20 min)

Refleksjon

  • Hva synes dere om denne aktiviteten?
  • Hva forteller tidslinjen?
  • Hvem har det viktigste ansvaret for å beskytte menneskerettighetene?
  • Hva tror dere er sammenhengene mellom klima og miljø, og menneskerettigheter?

Dette tar vi med oss videre

Til tross for viktige fremskritt er klimakrisen vår tids største utfordring. Da blir det viktig å lære noe av historien. Utvikling skjer ikke gjennom ett virkemiddel eller én stor løsning, men gjennom en rekke små og store innsatser over lang tid. Kunnskap og forståelse om sammenhenger, teknologi, forpliktende avtaler, menneskerettigheter, politisk vilje og et sterkt sivilsamfunn har vært drivkrefter for positiv endring i møte med klimautfordringene.

Vi har tidligere vist at store miljøutfordringer kan løses. Innsatsen mot hull i ozonlaget og omfattende forurensning har gitt resultater. Mange bevaringsprosjekter har reddet truede arter. Klimasøksmål har tvunget stater til å endre sine klimaplaner, og internasjonale avtaler har styrket deres forpliktelser når det gjelder grønn omstilling. Selv om klimakrisen krever tiltak i en veldig stor skala, kan vi lære av tidligere løsninger, og bruke dem som inspirasjon til å oppnå nye viktige gjennombrudd.

Da Verdenserklæringen om menneskerettigheter ble vedtatt i 1948, var ikke klima- og miljøspørsmål høyt oppe på den internasjonale agendaen. De seneste tiårene, på grunn av klimaendringer som i økende grad truer livsgrunnlag og grunnleggende rettigheter verden over, har klima- og miljøspørsmål fått en stadig mer sentral plass i menneskerettighetsarbeid og internasjonale avtaler.

Ressurser:

Klima i domstolen (MRA)

NO | EN