Deltakerne skal lage ti regler som skal organisere samfunnet på en “ny planet”, og deretter sammenligne disse med Verdenserklæringen om menneskerettighetene.
Foto: Menneskerettighetsakademiet
Kjappe fakta om aktiviteten
Menneskerettigheter • Demokrati og medborgerskap
Ungdomsskole • Videregående skole • Voksenopplæring • Organisasjoner og andre
Samfunnsfag/samfunnskunnskap. KRLE. Tverrfaglig tema: demokrati og medborgerskapSe kompetansemål
Nødvendig materiell: Store ark og tusjer. Verdenserklæringen om menneskerettighetene. Utstyr til foredrag og/eller visning av film.
Mål for aktiviteten
Styrke demokratisk kompetanse gjennom å reflektere over gode samfunnsverdier.
Bevisstgjøre om at formålet med det internasjonale menneskerettighetssystemet er å etablere gode samfunn for alle mennesker uten diskriminering.
Basert på øvelsen “Den nye planeten”i boken "Bygg broer, ikke murer" av Lillian Hjorth og Enver Djuliman, Humanist forlag (2007). Gjennomført av flere tusen asylsøkere, skoleelever, lærere, journaliststudenter og mange andre, i Norge, Russland, Portugal, Bulgaria, Polen og flere andre land.
Leder deler inn i små grupper (3-5 personer) og introduserer oppgaven:
Det har skjedd en katastrofe på jorda og alt liv er utslettet. Dere er de eneste menneskene som har fått plass i en rakett som er på vei til en helt ny planet. Planeten ligner ganske mye på jorda med fjell, hav og en atmosfære man kan puste i. Det er natur, skog, gress, frukt, grønnsaker og dyr. Det eneste som ikke finnes der fra før er mennesker. Så dere er de første. Men etter hvert vil det bli mange folk på planeten.
Som de aller første menneskene har dere ett privilegium, nemlig å bestemme hvilke regler som skal gjelde for samfunnet på planeten. Så dette er deres oppgave: Å bli enige om ti regler som skal gjelde for alle menneskene på planeten slik at de kan leve gode liv. Reglene skal skrives ned på et stort ark og dere kan gjerne finne på et navn til den nye planeten. (30 min.)
Gruppene presenterer og begrunner reglene i plenum. For å unngå gjentagelser kan gruppene presentere bare noen regler hver.
Deltakerne arbeider videre i gruppene. Oppgaven nå er å sammenligne deres egen planets regler med artiklene i Verdenserklæringen. Hvilke artikler ligner på deres egne regler? Artiklenes nummer skal skrives opp ved siden av regelen (gjerne med en tusj i en annen farge).
Presentasjon i plenum. Sannsynligvis har deltakerne regler som samsvarer med innholdet i Verdenserklæringen. Dette er en god anledning til å lese opp artikler i erklæringen for å bli bedre kjent med dem.
Sammenligning av egen planets regler med artiklene i Verdenserklæringen.
Presentasjon i plenum.
Refleksjon
Hva synes dere om dette gruppearbeidet?
Hvorfor er det viktig å tenke over hvilke regler som bør gjelde for et godt samfunn?
Dette tar vi med oss videre
Menneskerettighetene representerer verdier som er felles for samfunn over hele jorda. Dette har deltakerne selv vist ved å velge verdier til sin egen planet som ligner på, og har samme intensjon, som artiklene i Verdenseklæringen . Da erklæringen ble vedtatt i 1948, ble menneskerettighetene for første gang en universell forpliktelse. Da erklærte FNs medlemsstater at de skal arbeide for å beskytte og fremme menneskerettighetene for alle.
Verdenserklæringen er utgangspunktet for et omfattende internasjonalt system for å beskytte menneskerettighetene som har vokst frem siden 1948.
Tips til underviser
Menneskerettighetsakademiet har gjennomført gruppearbeidet "Den nye planeten" med rundt 2400 enslige mindreårige asylsøkere siden 2008. Se ungdommenes refleksjoner på nettsiden nyplanet.org og utstillingen "Den nye planeten".